MUZEUM ŚLĄSKIE - KONKURS. Bardzo
prosimy o komentarz w tej sprawie. Komentarze prosze wysyłać
na adres mail biuro@sarp.katowice.pl
Katowice 2005-08-03
ZAMAWIAJĄCY:
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
WYDZIAŁ STRATEGII i PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
ul. Ligonia 46,
40-037 Katowice
"Konkurs MŚ"
Protest
Budowa Nowego Muzeum Śląskiego jest od lat
oczekiwana przez społeczeństwo Śląska. Przedmiotowy konkurs
w swym zamierzeniu miał przybliżyć realizację tego celu.
Formuła konkursu miała mieć charakter realizacyjny i otwarty
zachęcając do udziału prestiżową funkcją i lokalizacją
najlepsze zespoły architektów z kraju i zagranicy. Do
realizacji formuły tej stworzono regulamin konkursu i
delegowano do zasiadania w sądzie konkursowym znanych
i szanowanych architektów, których autorytet zawodowy
gwarantuje rzetelną i kompetentną ocenę prac projektowych.
Zmiana formuły konkursu z realizacyjnego na studialny,
dokonana pospiesznie, doprowadziła do niezgodności niektórych
zapisów regulaminu z założonym celem konkursu.
Kierując się interesem publicznym, mając na uwadze ochronę
ładu przestrzennego oraz interes zawodowy środowiska architektów,
działając w głębokim przekonaniu o tym, że postępowanie
konkursowe obarczone jest wadą, a także w związku z wystąpieniem
istotnych zmian okoliczności powodujących, że prowadzenie
postępowania przy obecnych zapisach regulaminu nie leży
w interesie publicznym i nie przybliża jego celu (art.
93, ust 6, 7 PZP) wnosimy protest do organizatora na podstawie
art. 179, ust 2,3 pkt 5 PZP) w celu unieważnienia
postępowania przeprowadzenia konkursu na wykonanie koncepcji
funkcjonalnej i przestrzennej Nowego Muzeum Śląskiego
w Katowicach z podanych niżej powodów:
1. Waga kryteriów oceny prac konkursowych
(30 punktów ze 100 za program użytkowy) jest niezgodna
z głównym celem konkursu: "podstawowym dokumentem
koncepcji ma być program użytkowy" (Rozdział II pkt.
2.1 Regulaminu). Ze względu na to, że punktacja prac musi
być oparta o podane w regulaminie kryteria punktowe (Rozdział
III pkt. 7.1 Regulaminu). główny cel konkursu może nie
zostać spełniony.
2. Formuła konkursu praktycznie eliminuje
wszystkich jego uczestników z ubiegania się o zamówienie
z wolnej ręki na twórcze prace projektowe na projekt budowlano-wykonawczy
w formule konkursu realizacyjnego, gdyż nie sposób wyobrazić
sobie zachowanie anonimowości jego uczestników, gdy ich
nazwiska zostaną ujawnione i związane z konkretnymi propozycjami
rozwiązań koncepcyjnych w bieżącej procedurze konkursowej
(art. 111 PZP). Nie leży w interesie
Zamawiającego, a co za tym idzie interesie publicznym
eliminowanie najlepszych i najbardziej kompetentnych zespołów
autorskich z postępowania o udzielenie tego zamówienia.
Właściwą formułą w przedmiotowym przypadku jest konkurs
dwuetapowy (art. 106, ust. 1,2 PZP)
3. Zapis zobowiązujący
"do bezpłatnego przeniesienia przez Zamawiającego
autorskich praw majątkowych w następujących polach eksploatacji
(...) c) wykorzystanie części programowej pracy od przygotowania
ewentualnego, przyszłego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, którego przedmiotem będzie wybór wykonawcy
projektu Muzeum" (Rozdział III pkt. 12.1 Regulaminu)
narusza interes prawny uczestników i jest niezgodny
z Kodeksem Cywilnym oraz Ustawą o Prawie Autorskim i Prawach
Pokrewnych.
4. Brak możliwości zapoznania się
z pełnym tekstem Regulaminu przed jego zakupem, przy jego
zawyżonej i niezgodnej z postanowieniami ustawy ceną (art.
42, ust. 2 PZP) wyeliminowało wielu potencjalnych
uczestników postępowania i ograniczyło
w sposób zasadniczy warunki uczciwej konkurencji
(art. 22, ust. 2 PZP).
z szacunkiem i nadzieją na podjęcie merytorycznej
dyskusji w interesie publicznym
zastępca przewodniczącego
Rady Śląskiej Okręgowej Izby Architektów
architekt Piotr Fischer
Katowice, dnia 22.07.2005
Szanowny Pan
Michał Czarski
Marszałek Województwa Śląskiego
Ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
fax: 032. 255 25 18
Dotyczy: Regulaminu konkursu na
nowe Muzeum Śląskie w Katowicach
Pragniemy poinformować, że w trybie pilnym zostało zwołane
Kolegium Sędziów Konkursowych katowickiego oddziału SARP
dla omówienia Regulaminu Konkursu na Nowe Muzeum Śląskie.
Przedmiotem konkursu jest obiekt szczególny a oczekiwania
z nim związane są nadzwyczajne i od lat nie spełnione.
Tym bardziej z ogromnym zainteresowaniem śledziliśmy rodzenie
się tej nowej inicjatywy.
Z ubolewaniem stwierdzamy , że szereg zapisów w Regulaminie
konkursu jest szkodliwa
z punktu widzenia interesu publicznego a także godzącego
w interes prawny uczestników konkursu.
Zwracamy się z gorącą prośbą o przesunięcie terminu
składania wniosków o dopuszczenie do konkursu celem ponownego
przeanalizowania treści Regulaminu.
UZASADNIENIE
1. Cel konkursu jakim jest koncepcja Nowego
Muzeum Śląskiego, ma charakter publiczny, którego realizacja
jest oczekiwana przez Śląską Społeczność od lat. Konkurs
miał realnie przybliżyć realizację tego zamierzenia.
2. Dyskutowana również ze środowiskiem architektów
formuła konkursu miała mieć charakter realizacyjny, otwarty,
zachęcający do udziału w konkursie najlepszych architektów
z kraju i zagranicy. Do takiej formuły konkursu delegowaliśmy
najlepszych z naszego środowiska architektów - Sędziów
konkursowych, oraz osoby, których autorytet zawodowy gwarantował
rzetelne i kompetentne oceny projektów.
3. Nie sposób zgodzić się z zapisem art.12.1
Regulaminu konkursu, w którym zobowiązuje się autorów
nagrodzonych prac do "bezpłatnego przeniesienia autorskich
praw majątkowych w następujących polach eksploatacji:
"(...) c) wykorzystanie części programowej
pracy do przygotowania ewentualnego przyszłego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
będzie wybór wykonawcy projektu Muzeum"
4. "część programowa pracy" jako
wynik koncepcji konkursowej jest jest nierozłącznym i
integralnym elementem koncepcji architektoniczno-przestrzennej
projektu i tylko w tej postaci chroniony jest Ustawą o
Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych ( Dz. U. Z 1999,
Nr24, poz 83) ...... "przyszłe postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego , którego przedmiotem będzie wybór
wykonawcy projektu Muzeum" eliminuje autora
"\wykorzystanej części programowej" z możliwości
udziału w postępowaniu ( art.24. ust.2, pkt. 1 Ustawy
PZP
5. Sytuacja w jakiej Organizator stawia
uczestników konkursu tworzy warunki nadużycia pozycji
dominującej, narusza interes prawny uczestników konkursu
oraz tworzy pole konfliktu z zasadami Etyki Zawodu Architekta.
6. Przyjęta przez organizatora formuła konkursu
( konkurs studialny) oddala możliwość uzyskania projektu
realizacyjnego, który mógłby stać się "podstawą działań
inwestycyjnych i ubiegania się o pozyskanie dla nich niezbędnych
funduszy rozwojowych w tym europejskich ( pkt 2.2. z ustaleń
merytorycznych Regulaminu Konkursu)
7. Wydawanie sporych środków na konkurs,
którego efekty mogą mieć wątpliwą wartość merytoryczną
, kłóci się z właściwie rozumianym interesem społecznym,
któremu całe przedsięwzięcie ma służyć.
Mając na uwadze cel zamierzenia oraz przytoczone
argumenty prosimy uprzejmie o przesunięcie terminu składania
wniosków i ponowną wryfikację zapisów przyjętych w Regulaminie
Konkursu na nowe Muzeum Śląskie.
Z wyrazami głębokiego szacunku
Arch. Tomasz Studniarek
Prezes Zarządu SARP o/Katowice
Arch. Tomasz Konior
Wice prezes Zarządu SARP o Katowice
Ds. twórczości
Arch. Henryk Zubel
Przewodniczący Kolegium Sędziów Konkursowych
SARP o/ Katowice
Do wiadomości:
1. Zarząd Województwa Śląskiego
2. arch. Ryszard Jurkowski, Prezes SARP